Een e-commercespecialist inzetten voor conversie-optimalisatie

Door een e-commercespecialist in te zetten voor conversie-optimalisatie, sla je gemakkelijker, zelfverzekerder en beter voorbereid de weg in naar meer omzet en groei. Dit kan bijvoorbeeld met een sterk UX-design en een goed inzicht in de customer journey. De experts van eSavvy hebben alle tools en mogelijkheden in huis om jou het best passende groei- en verbeteradvies te geven.

Waarom conversie-optimalisatie?

Het pleidooi voor conversie-optimalisatie is vrij simpel: het helpt je om meer uit je webshop te halen door bezoekers te veranderen in loyale klanten. Als je het goed doet, groei je dus in alle opzichten: niet alleen je totale omzet, maar ook de verdiensten per klant nemen toe.

Maar wat is het juiste moment om te beginnen met conversie-optimalisatie? Het is namelijk ook een investering in tijd en geld die je uiteindelijk moet terugverdienen. Vanaf circa driehonderd orders per maand loont het zich om te gaan testen en een start te maken met conversie-optimalisatie. En natuurlijk is het fijn als je al aardig wat bezoekers mag begroeten op je webshop. Zo kun je ook meer testen en krijg je meer bruikbare data in handen.

Beginnen met conversie-optimalisatie

Conversie-optimalisatie begint met het maken van een gedegen analyse. Die brengt in kaart welke onderdelen van je webshop goed of juist slecht functioneren. Hoe? Door slim gebruik te maken van funnels, heatmaps en video-opnamen om bottlenecks in de customer journey of het bestelproces bloot te leggen. Vervolgens nemen we de pijnpunten weg op basis van best practices, tests en eigen ervaringen.

Voordat we van start gaan met het verbeterproces, voeren we natuurlijk eerst een nulmeting uit. Hierdoor kun je veel beter zien hoeveel progressie je gaandeweg de tijd maakt dankzij conversie-optimalisatie. Vervolgens gaan we concreet aan de slag met de werkwijze. Er zijn verschillende tools die je hiervoor kunt gebruiken.

Denk bijvoorbeeld aan AB-testen, maar ook aan het produceren van aantrekkelijke en goede content (blogartikelen, sterke productteksten), het bijsturen van campagnes in Google Ads en het verbeteren van de gebruikerservaring (betere checkout, sneller ladende pagina’s). Omdat elke webshop anders is, maakt eSavvy voor jou een strategie en plan op maat.

Wat levert conversie-optimalisatie op?

Maar wat levert conversie-optimalisatie nou concreet op? Het is immers een investering waarvan je verwacht dat die zich op de korte tot middellange termijn uitbetaalt. Gelukkig is dat meestal geen probleem omdat conversie-optimalisatie resulteert in:
  • terugkerende bezoekers;
  • meer leads;
  • tevreden en loyalere klanten;
  • meer omzet en winst;
  • meer inzicht in de sterktes en zwaktes van je webshop;
  • meer kijk op het surf- en koopgedrag van klanten en prospects.

Conversie-optimalisatie versterkt veel facetten van je webshop en e-commerce. Denk bijvoorbeeld aan de totale omzet en groei. De belangrijkste winst van conversie-optimalisatie zit hem niet zozeer in een explosieve stijging van het aantal bezoekers, maar veel meer in het aantrekken van bezoekers die meer besteden. Dit kun je illustreren met een eenvoudig rekenvoorbeeld:

  • 3000 bezoekers x 2% conversie en een gemiddelde orderwaarde van € 100 = € 6000 per dag.  
  • 3000 bezoekers x 3% conversie en een gemiddelde orderwaarde van € 100 = € 9000 per dag.

 

Wil je jouw kennis en data gerichter inzetten? En wil je jouw processen en de technische infrastructuur van je webwinkel verbeteren? Geen probleem. Laten we samen een goede strategie en een degelijk verbeterplan ontwerpen!

Wat houdt je groei tegen?

Na de afgelopen jaren met meerdere bedrijven gewerkt te hebben, kwamen we verschillende redenen tegen waarom sommige webshops niet groeiden. De belangrijkste punten zijn:

Je doet alles tegelijkertijd.

Je voert verschillende marketingactiviteiten tegelijkertijd uit zonder enig plan.

Je hebt geen visie of een strategie.

Zonder een visie of heldere strategie kan alles belangrijk zijn en wordt het maken van duidelijke keuzes steeds lastiger.

Je hebt niet de benodigde kennis in huis.

Je huidige team heeft niet de nodige kennis om de verschillende onderdelen op te pakken.

Je hebt intern niet voldoende resources.

Er is niet genoeg manpower om de noodzakelijke werkzaamheden intern uit te voeren.

Je gebruikt geen data.

Alle marketing wordt gedaan met standaard KPI’s vanuit analytics. Buiten dat doe je niets met data.

Je weet niet precies wat je moet verbeteren.

Je weet niet welke onderdelen je moet verbeteren en bent daarom eigenlijk met niets bezig.

Diensten

Met specialisten werken is de enige manier om je marketing naar het volgende niveau te tillen.
  • Web analytics

    Zonder data is het nemen van de juiste beslissing lastig.

  • Business intelligence & Dashboarding SEO

    Met de hoeveelheid data die we verzamelen, kunnen we veel doen.

  • SEA/SEO

    Bezoekers naar je webshop trekken blijft een essentieel onderdeel.

  • Conversie optimalisatie

    Alles moet kloppen, anders gaan klanten weg..

  • Emailmarketing

    Relevant blijven is in deze tijd een uitdaging.

  • Personalisatie

    Relevant blijven zonder dat je gepersonaliseerde klantervaringen aanbiedt, is in deze tijd lastig.

Wil je groeien met je webshop? We helpen je verder.

Wat zeggen onze klanten

Volgens klanten vormt de combinatie van creativiteit, betrokkenheid en heldere communicatie onze kracht. Lees de testimonials.

Onze partners

en meer…