E-commerce is ook een enorm dynamische sector die continu aan veranderingen onderhevig is. Dat komt door technische ontwikkelingen, maar bijvoorbeeld ook door de opkomst en groei van megaspelers zoals bol.com, eBay en Amazon. Wat zijn momenteel de belangrijkste trends en veranderingen die zich aftekenen binnen het e-commercelandschap? En hoe geef je e-commercemanagement vorm in de tijd van de megamarketplaces? Wij tonen het je.
Wat is e-commerce management?
E-commerce management is de verzamelterm voor het geheel aan activiteiten dat gericht is op het runnen van een webwinkel. Het begrip omvat onder meer de onderstaande deelaspecten van webshopbeheer.
● Het bepalen van de webshopstrategie. Op welke doelgroepen richt ik me? Welke digitale en traditionele marketingkanalen zet ik in? Hoe communiceer ik met klanten? Hoe stem ik mijn aanbod optimaal af op de vraag en belangrijkste klantvoorkeuren?
● Financieel beheer. Hoe hoog mag mijn marketingbuget zijn? Hoeveel investeer ik in welke promotiekanalen? En hoe verwerk ik de betalingen die via verschillende betaalmethoden binnenkomen?
● Organisatorisch beheer. Voor welke personele bezetting kies ik? Wat is de rol van de diverse teamleden die de webshop runnen? Aan welk type medewerkers heeft het webshopteam behoefte?
● Innovatie. Hoe speel ik in op nieuwe technologische ontwikkelingen? Hoe zorg ik ervoor dat mijn webwinkel ook op mobiele apparaten gebruiksvriendelijk is en blijft? En hoe blijf ik de concurrentie een stapje voor?
● Veiligheid en risicomanagement. Hoe bescherm ik mijn webshop tegen hackers en cybercriminelen? Hoe zorg ik ervoor dat klantgegevens in veilige handen blijven?
● Technisch beheer. Hoe zorg ik voor een snelle webshop waarin product- en informatiepagina’s rap worden geladen? Verloopt het checkoutproces gemakkelijk en soepel genoeg?
E-commerce verandert in rap tempo
De technologische revolutie
De bovengenoemde technologische ontwikkelingen zijn vaak nog grotendeels onzichtbaar voor de massa, maar beïnvloeden het consumentengedrag nu al op subtiele wijze. Technologieën zoals gesofisticeerde algoritmen of apps (denk bijvoorbeeld aan de iPhone-app XWave waarmee je in realtime je hersenactiviteit kunt meten) sturen en veranderen in toenemende mate het gedrag van de kopende en handelende mens. Het nauwer aan elkaar koppelen van technologische innovaties en onderzoeksvelden zal op de middellange termijn een enorme invloed hebben op de aard en het wezen van e-commerce.
Opkomst van de robots
E-commerce wordt m-commerce
Traditionele kanalen verliezen invloed
Social media worden belangrijker
Grote marktplaatsen worden dominanter
E-commerce verandert!
Het is daarom belangrijk dat je als moderne webshopeigenaar een voorname plaats inruimt voor data-analyse. Big data en AI bieden meer kansen dan ooit om kooppatronen te ontdekken en diepgaande inzichten op te doen over klantgedrag (in de breedste zin van het woord).
● Data-analyse geeft je een goed inzicht in de aankoop- en browsergeschiedenis van individuele klanten. Het resultaat: gepersonaliseerde marketing die alleen producten onder de aandacht brengt waar een klant ook echt in geïnteresseerd is. Een goed voorbeeld hiervan is de recommended item list van Amazon.
Meedoen met de grote jongens
Het mooie is dat je hierbij zelfs kunt profiteren van webreuzen zoals de Amazons, eBays en Coolblues van deze wereld. Deze bedrijven investeren veel geld, tijd en kunde in het dagelijks optimaliseren van hun webshops. Ze vormen dan ook een prima startpunt voor het bekijken en adopteren van belangrijke best practises die ook jouw webwinkel naar een hoger niveau kunnen tillen. De opkomst van social selling en het verkopen via marktplaatsen bieden bovendien extra kansen om te profiteren van de expertise en het bereik van megamarketplaces. In het laatste geval is het wel belangrijk om goed na te gaan of de kosten niet hoger zijn dan de baten.
Conclusie: veranderingen omarmen is groeien
Even snel een webwinkeltje opzetten is er anno 2019 niet meer bij als je commercieel succes wilt boeken. De realiteit is namelijk dat webwinkeliers op het vlak van e-commerce voor steeds grotere uitdagingen komen te staan, zowel op technisch als inhoudelijk vlak. Technische ontwikkelingen veranderen het internetlandschap in een steeds rapper tempo, terwijl de invloed van grote marktplaatsen steeds duidelijker zichtbaar wordt.
De sleutel tot goed e-commercemanagement in die brave new world is data-analyse. Door de opkomst van AI en big data is het ook voor middelgrote webshops heel goed mogelijk om klanten een gepersonaliseerde winkelervaring aan te bieden die perfect aansluit op hun behoeften en interesses. Kennis en techniek zijn in de geglobaliseerde wereld van e-commerce namelijk goedkoper en toegankelijker dan ooit.
Wil je meer weten over of assistentie bij e-commerce management nieuwe stijl? Dan ben je bij eSavvy aan het juiste adres. Bekijk e-commerce management diensten. Wij helpen webshopeigenaren met het managen van hun winkel door een slimme combinatie van marketing, databeheer en webontwikkeling. Het resultaat: meer omzet en conversie door een sterke samenwerking met klanten en partners.